MEER WINST DOOR DUURZAAMHEID
Een goed duurzaam beleid vindt het evenwicht tussen winst, mens en milieu. Een goed onderbouwde duurzaamheidsstrategie levert bedrijven dan ook een aanzienlijk voordeel op. Ik zet graag al enkele voordelen voor je op een rijtje:
- Employer branding: Steeds meer kandidaten laten hun sollicitatiekeuze afhangen van de duurzame keuzes van de werkgever. De mate waarin een onderneming acties onderneemt op vlak van duurzaamheid wordt steeds crucialer voor zijn aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt. Ecologische en sociale engagementen zijn met andere woorden een bepalende factor in de war for talent.
- Koopgedrag: Consumenten en professionele klanten kiezen steeds vaker voor een bepaald merk, of stappen over naar een ander vanwege maatschappelijke kwesties. Met andere woorden: klanten passen hun koopgedrag aan aan de manier waarop een merk omgaat met de groene en sociale thema’s.
- Hogere winst: Een duurzaam beleid zorgt ook voor het verbeteren van de algehele financiële prestaties van een bedrijf. Zelfs kleine inspanningen op het gebied van duurzaamheid kunnen de bedrijfsresultaten en de ROI verbeteren. Door belangrijke meetgegevens zoals energieverbruik, grondstofgebruik en afvalverwerking te registereren en te analyseren, komen er inzichten die vaak leiden tot lagere energierekeningen en kostenbesparingen. En daarnaast heeft een onderneming natuurlijk ook alle voordeel bij het vermijden van de kosten die gepaard gaan met de wijzigende wetgeving en strengere klanteneisen.
- Aantrekkelijk voor investeerders: Het opnemen van een goede ESG-analyse in financiële rapporten wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Investeerders en kredietverstrekkers voelen zich automatisch meer aangetrokken tot organisaties met een sterk duurzaamheidsbeleid die de businessstrategie ondersteunt.

Nieuw boek
DE ROI VAN DUURZAAMHEID
Vanaf 1 oktober verkrijgbaar

ESG-GIDS
Dit praktijkgericht handboek op vlak van ESG (Environment-Social Governance) biedt de ondernemer en manager concrete handvaten om als bedrijf betere financiële resultaten te halen en positief bij te dragen aan milieu, mens en samenleving. Deze dubbele impact wordt onderbouwd met cases en voorbeelden uit de praktijk. Via opdrachten wordt de lezer aangezet om zelf aan de slag te gaan.
ESG-gids biedt bovendien een kader om niet alleen zelf betere ESG resultaten te behalen maar ook om met alle stakeholders, zoals investeerders, klanten, medewerkers en leveranciers in dialoog te gaan en ESG uit te dragen in de volledige waardeketen van het bedrijf.


